De grootste website voor zelfhulpboeken en -producten         
 
boeken waar je beter van wordt
Download gratis eboeken en
blijf op de hoogte van nieuwe uitgaven en ander nieuws. Klik hier.
  Home | Nieuw| | Video's| | Ontmoet de auteur / Events           
Uitgebreid zoeken
|  


Het blauwe boekje
Stijlgids over manieren, eten, drinken en kleding

Auteur: Stefan de Vries en Roel Wolbrink


 18,95


(Tijdelijk) niet leverbaar




attendeer een relatie

334 pagina's
ISBN: 9789080888029
Uitvoering: Hardcover
Deel dit boek/product via:
 Email  Twitter  Facebook  Linkedin

Categorie: omgaan met anderen >> etiquette persoonlijkheidsstijlen >> uitstraling
Trefwoorden: gedrag  omgangsvormen  
Samenvatting & achtergrondinformatie

International zaken doen heeft een extra dimensie door cultuur-, taal- en tijdsverschillen.
Nederlanders staan bekend om de internationale oriëntatie en onze taalkennis.
Nog steeds ondanks onze arrogantie en onverschilligheid!

Door ons, als gast en gastheer, aan te passen hebben we een grote voorsprong.
Dat Fransen en Italianen zo trots zijn op hun taal en nauwelijks Engels praten, is te zien aan het BNP en hun betalingsbalans.
Door ons in het Engels of zelfs Frans of Spaans uit te drukken verdienen we respect en sympathie.
Een groot goed.
Net als met uw Nederlandse collega’s is de manier waarop u uw buitenlandse relaties bejegend, bepalend of u de kans krijgt uw kwaliteiten onder de aandacht te brengen.
Een waarheid die Erasmus al opschreef in het eerste Nederlandse Etiquetteboekje.

Nederlanders zijn nogal direct en vergeten vaak dat ze op de bal moeten spelen en niet op de man.
Bovendien gaan we te snel over op het tutoyeren.
Laat dat aan uw buitenlandse relaties over. En ook in het Engels is er een groot verschil tussen het taalgebruik als u ‘You’ met respect gebruikt of ‘You’ als u het meer vriendschappelijk gebruikt.
Een onderscheid dat we in Nederland ook meer zouden moeten kennen.
Met gebaren, die uw woorden veelal kracht bijzetten en bijna bepalender zijn dan wat u zegt, moeten we voorzichtig zijn.
Vooral met vingergebaren omdat bijvoorbeeld ons ‘OK’ teken bijvoorbeeld in Zuid Amerika een obsceen gebaar is.

Door de internationalisering zijn gebruiken en gewoonten redelijk naar elkaar toegegroeid, de onderliggende waarden echter niet.
Verdiep u hierin en de onderhandelingen gaan efficiënter, maar niet per se sneller overigens.
In vele culturen wil men eerst weten met wie men zaken doet waarbij er nauwelijks verschil lijkt te bestaan wat ze zakelijk en privé van u willen weten.
In Oost Europa kan het zo maar drie wodka flessen duren voordat er zaken worden gedaan.
Ook Chinezen willen u eerst eendenhersenen of kloten van de bok zien eten voordat er zaken worden gedaan.
In Amerika lijkt een werkdag nooit op te houden en vervlechten privé en zaken doen helemaal.
Streef naar gemeenschappelijke ervaringen omdat daarmee de welwillendheid wordt vergroot.
De grootste verschillen zijn terug te voeren op de machtsafstand, de mannelijkheid, de mate van collectiviteit, belang status, de tijdshorizon (lang of kort) en de hang naar onzekerheidsreductie.
Door dit te inventariseren voor het land waarmee u zaken doet of nog beter voor het betreffende bedrijf en bovendien iets weet van de geschiedenis van het bedrijf heeft u zeker goede gesprekken.

Gratis nieuwsbrief
Op de hoogte blijven van alle nieuwe uitgaven?
Wij betalen de verzendkosten
• orders boven € 20,- (incl. BTW)
• uitsluitend in NL
• (zie verder alg.voorw.)
Onze nieuwste uitgaven
Top 20 verkochte boeken




















Boeken die je niet leest, helpen niet
•  Opmerkingen/vragen?
   laat het ons weten
•  Een eigen boek schrijven
   •  Media/Pers
•  Laatste & eerdere nieuwsbrieven
•  Partner worden
•  Zakelijk - Boekhandel
•  Alg. Voorwaarden
•  Privacy Policy
•  Disclaimer
•  Contact
•  Missie & Passie
   Powered by MostWorld
Disclaimer

De boeken en producten op Succesboeken.nl worden niet aangeboden voor diagnose, genezing, behandeling, vermindering of het voorkomen van welke ziekte of aandoening dan ook.
Wij bevelen de klanten en lezers ten sterkste aan om ongemakken, aandoeningen en/of ziekten te bespreken met een medisch bekwaam professional.